Τα φυσικά ή ψηφιακά παιχνίδια καθίστανται όλο και περισσότερο μέρος των μαθημάτων μας και των σχεδίων μαθήματος. Παρόλα αυτά, ακόμα και στον 21ο αιώνα, μια μερίδα εκπαιδευτικών αντιστέκεται στα παιχνίδια ως ανούσια διασκέδαση ή στρέφεται στη μεταβιβαστική διδασκαλία (transmissive teaching) από φόβο μήπως οι μαθητές κάνουν κατάχρηση της νεοαποκτηθείσας αυτοδυναμίας τους. Άλλοι αντιμετωπίζουν με ενθουσιασμό τα παιχνίδια, αλλά δυσκολεύονται να βρουν καλούς πόρους. Όλοι θα εξυπηρετούμασταν από πιο πρακτικά παραδείγματα , για να κατανοήσουμε καλύτερα τη μάθηση με βάση το παιχνίδι – και η Ευρώπη μας τα προσφέρει!

Beaconing

Δεν είναι πάντα εύκολο να σκεφτόμαστε με τρόπο πρωτότυπο και να ξεπερνούμε τις προκαταλήψεις μας σχετικά με τη μάθηση – αλλά το Beaconing ανέλαβε την πρόκληση αυτή. Το πρόγραμμα έχει σχεδιάσει και δοκιμάσει πιλοτικά μια τελευταίας τεχνολογίας ψηφιακή πλατφόρμα προς χρήση από διάφορες ομάδες-στόχους:

  • Από εκπαιδευτικούς, για να δημιουργούν διασκεδαστικά, παιχνιδοποιημένα σχέδια μαθήματος και να εξετάζουν αναλυτικές εκθέσεις για τους μαθητές τους
  • Από μαθητές ηλικίας 15 ετών και άνω, για να παίζουν σενάρια οποτεδήποτε, οπουδήποτε – είτε είναι πλήρως ικανοί είτε έχουν ελαφριές ως μέτριες αναπηρίες
  • Από συγγραφείς, όπως σχεδιαστές μάθησης και σχεδιαστές παιχνιδιών, για τη δημιουργία νέων σεναρίων

Η πλατφόρμα έχει δυνατότητες βασισμένες στην τοποθεσία, γεγονός που επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να δημιουργούν σχέδια μαθήματος που κάνουν χρήση φυσικών χώρων και τοποθεσιών. Επίσης, περιέχει μικροπαιχνίδια (minigames), όπως μια τροποποιημένη έκδοση «ντάμας», όπου οι μαθητές πρέπει να απαντήσουν σε ερωτήσεις προκειμένου να κουνήσουν το πούλι τους.

Η πλατφόρμα δεν βρίσκεται ακόμα στη διάθεση του ευρύτερου κοινού, αλλά μπορείτε ήδη να τη δείτε στη σελίδα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του ιστοτόπου ή να κατεβάσετε κάποια από τα αποτελέσματα του προγράμματος. Το Beaconing θα παρουσιαστεί, επίσης, σε μια εκδήλωση στις Βρυξέλλες, στο Βέλγιο στις 17 Μαΐου 2019.
Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Πλαισίου Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και περιλαμβάνει μια κοινοπραξία 15 εταίρων. Ξεκίνησε το 2016 και η ολοκλήρωσή του έχει προγραμματιστεί για το τέλος του 2019.

Borderline Boardgames

Καθώς η παγκόσμια οικονομία γνωρίζει απρόβλεπτες ανακατατάξεις, είναι σημαντικό οι νέοι άνθρωποι να είναι οικονομικά εγγράμματοι. Επίσης, εφόσον οι τριβές είναι αναπόφευκτες – τόσο σε μικρο- όσο και σε μάκρο- κλίμακα, είναι σημαντικό να διαθέτουν δεξιότητες διαχείρισης των συγκρούσεων. Το πρόγραμμα Borderline Boardgames ικανοποιεί τις ανάγκες αυτές με διασκεδαστικό τρόπο: δύο χειροποίητα, πρωτότυπα επιτραπέζια παιχνίδια!
Το πρώτο επιτραπέζιο παιχνίδι, το Real iDeal, έχει έξι γύρους, οι οποίοι καλύπτουν έξι χρόνια της ζωής ενός ανθρώπου και φέρνει τους παίκτες αντιμέτωπους με χρηματοπιστωτικό σχεδιασμό, δάνεια, επιτόκια, δαπάνες συντήρησης, φθόνο και ατυχίες. Έχουν προβεί σε αρκετά καλό σχεδιασμό οι μαθητές σας;

Το Mission Z παρουσιάζει ένα πολύ διαφορετικό τοπίο: πέντε έθνη ανταγωνίζονται για έναν πρόσφατα εποικισμένο πλανήτη με περιορισμένους πόρους. Οι μαθητές πιθανώς διαθέτουν εννοιολογική γνώση των πολιτικών ενεργειών σε μεγάλο βαθμό – θα τις γνωρίσουν όμως και σε συναισθηματικό επίπεδο;
Τα παιχνίδια δοκιμάζονται με 653 συμμετέχοντες και τροποποιούνται κατόπιν ανατροφοδότησής τους (η οποία ήταν θετική σε συντριπτικό βαθμό). Όποιος επιθυμεί να τα δοκιμάσει εκ μέρους του οργανισμού του, μπορεί να κάνει κράτηση για ένα εργαστήριο ή να διοργανώσει μια επιμορφωτική συνάντηση.
Το Borderline Boardgames ήταν μια Στρατηγική Σύμπραξη του Erasmus+ μεταξύ 10 χωρών: Βελγίου, Κροατίας, Γαλλίας, Ελλάδας, Ιταλίας, Λιθουανίας, Νορβηγίας, Πορτογαλίας, Ισπανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου. Διεξήχθη από το 2014 ως το 2016 και χαρακτηρίστηκε ιστορία επιτυχίας και παράδειγμα καλής πρακτικής.

Gamify Your Teaching

Τα περισσότερα σχολεία της Ευρώπης δημιουργούν ευκαιρίες προκειμένου οι μαθητές να αναπτύξουν την ικανότητα επιχειρηματικότητας. Το πρόγραμμα Gamify Your Teaching επιδιώκει να υποστηρίξει τα μαθήματα των παιδαγωγών με δύο διαφορετικούς τρόπους: πρώτον, δημιουργώντας ένα καινοτόμο ψηφιακό παιχνίδι, και, δεύτερον, δημιουργώντας και ελέγχοντας διδακτικά υλικά για τη διδασκαλία της επιχειρηματικότητας με τη χρήση παιχνιδοποίησης.
Tο Gamify Your Teaching δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να το παίξουν σε όλες τις γλώσσες των εταίρων. Αποτελείται από 7 ενότητες που προσομοιώνουν επιχειρηματικές δραστηριότητες: κάθε σκηνή που παίζεται διαθέτει εισαγωγικές πληροφορίες, αρκετά πιθανά μαθησιακά μονοπάτια και βαθμολόγηση της επίδοσης του παίκτη.  Όσο για τα προϊόντα του προγράμματος, περιλαμβάνουν μια έκθεση ανάλυσης αναγκών, διδακτικά υλικά για καθηγητές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και περιπτωσιολογικές μελέτες επιτυχημένων επιχειρήσεων που λειτουργούν ως έμπνευση για τους μαθητές.
Το Gamify Your Teaching ήταν μια Στρατηγική Σύμπραξη Erasmus+ μεταξύ 7 χωρών: Ελλάδας, Ιταλίας, Λιθουανίας, Πολωνίας, Ρουμανίας, Ισπανίας και Ηνωμένου Βασιλείου. Διεξήχθη από το 2015 ως το 2017 και χαρακτηρίστηκε ιστορία επιτυχίας και παράδειγμα καλής πρακτικής.

Ενδιαφέρεστε για τη μάθηση με βάση το παιχνίδι; Μπορείτε να παρακολουθήσετε online το συνεχιζόμενο MOOC του Teacher Academy Learning with creativity: Let the game begin!

Για να ανακαλύψετε τρέχοντα και παλαιότερα προγράμματα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης, παρακαλείσθε να μεταβείτε στην Πλατφόρμα Αποτελεσμάτων Προγραμμάτων του Erasmus+.

Πηγή: SchoolEducationGateway

Προωθήτρια Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων ΠΔΕ Δυτικής Ελλάδας

Σαρλή Έλενα