Εγκρίθηκε ως εταίρος όχι σε μία αλλά σε δύο στρατηγικές συμπράξεις Erasmus+ το 1ο ΓΕΛ Αιγίου και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές του θα εκπροσωπήσουν την Αχαΐα επάξια στην Ευρώπη συμμετέχοντας σε δύο πολλά υποσχόμενα εγκεκριμένα σχέδια Erasmus+. To πρώτο ονομάζεται “PEALS- Physical Education- Active Lifestyle” και το δεύτερο “InTOUR: Προσβάσιμος Τουρισμός για μία Προσβάσιμη Ευρώπη”.

Σκοπός του προγ/τος PEALS είναι η ανάδειξη της αξίας του αθλητισμού και του ενεργού τρόπου ζωής στην βελτίωση της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών, στην ανάπτυξη σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων (ομαδικότητα, τήρηση κανόνων και σεβασμός) και στην βελτίωση των εκπαιδευτικών επιδόσεων. Ο βασικός στόχος του προγ/τος είναι ο εμπλουτισμός του προγράμματος σπουδών της Φυσικής Αγωγής με νέες αθλητικές δραστηριότητες και τρόπους διδασκαλίας αυτών καθώς και η άντληση ιδεών για εκπαιδευτικά προγράμματα εκτός σχολικού ωραρίου με καλές πρακτικές φυσικών δραστηριοτήτων.Κατά τη διάρκεια του προγράμματος InTOUR, ομάδες μαθητών από τρεις συνεργαζόμενες χώρες (Ιταλία, Ελλάδα και Φινλανδία) θα έχουν την ευκαιρία να συναντηθούν σε τρεις ανταλλαγές (στη Ρώμη, στο Oulu και στο Αίγιο) και να συνεργαστούν για να εμβαθύνουν επάνω στο θέμα της προσβασιμότητας (accessibility) και της ένταξης (inclusion) στον τουρισμό από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Θα μάθουν και θα εξασκηθούν στον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις διαφορετικές ικανότητες και τις ειδικές ανάγκες προσέγγισης της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, μέσω της προσέγγισης της έρευνας δράσης και της επίλυσης προβλημάτων. Θα αναπτύξουν επίσης ψηφιακές δεξιότητες για την παραγωγή κοινωνικής καινοτομίας.
Ακολουθούν λεπτομερείς περιγραφές των συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν σε Βουδαπέστη και Ρώμη με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών του 1ου ΓΕΛ Αιγίου καθώς και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό.
PEALS
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Ουγγρικό σχολείο «KOZGAZDASAGI POLITECHNIKUM ALTERNATIV GIMNAZIUM» που συντονίζει το πρόγραμμα με υπεύθυνες τις καθηγήτριες Φυσικής Αγωγής, κυρίες Barbara Béres-Deák, Emese Gáti και Bernadett Boncz.
Εκτός από την ελληνική και την ουγγρική ομάδα, στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης 2 καθηγητές και 5 μαθητές από καθένα από τα υπόλοιπα τρία σχολεία εταίρους του προγ/τος που είναι τα εξής: (α) το Λιθουανικό σχολείο «Sirvintu r. Gelvonu gimnazija», το Τσέχικο σχολείο «Gymnazium J.A. Komenskeho» και το Λετονικό σχολείο «Madonas Valsts gimnazija».
Όλοι οι μαθητές/τριες φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες μαθητών/τριών του Ουγγρικού σχολείου, με στόχο την πολιτισμική αλληλεπίδραση, τη στενότερη φιλία και την ανάδειξη της αξίας της φιλοξενίας.
Η 1η ημέρα του προγ/τος, Παρασκευή 12/10/2018, περιλάμβανε στην αρχή καλωσόρισμα στο σχολείο, παρουσίαση κάθε εταίρου της χώρας, της πόλης και του σχολείου του και ένα παιχνίδι kahoot με ερωτήσεις γεωγραφίας και αθλητισμού.
Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες γνωριμίας – παιχνίδια στο γυμναστήριο για τους μαθητές. Οι καθηγητές παράλληλα είχαν διαχειριστική συνάντηση όπου συζήτησαν για τις επόμενες ανταλλαγές, την διάδοση, τον προϋπολογισμό και την ιστοσελίδα του έργου. Το απόγευμα πραγματοποιήθηκε ένα talent show το οποίο περιελάμβανε παιχνίδια με μπάλα ανάμεσα σε μαθητές, χορευτικές παραστάσεις και επιδείξεις pole dancing και aerial yoga από επίλεκτους μαθητές του Ουγγρικού σχολείου.
Επίσης κάθε σχολείο εκτέλεσε μια 5λεπτη παράσταση σε κάποιο θέμα που είχε ήδη προετοιμάσει. Εμείς επιλέξαμε να χορέψουμε 3 παραδοσιακούς Ελληνικούς χορούς, τον Τσάμικο, τον Καλαματιανό και τον Χασαποσέρβικο στον οποίο μάλιστα σηκώθηκαν και μας συνόδεψαν όλοι οι μαθητές των άλλων χωρών. Στο τέλος της ημέρας όλοι μαθητές και καθηγητές δειπνήσαμε στο εστιατόριο που διαθέτει το ίδιο το σχολείο.
Το Σάββατο 13/10/2018 όλοι οι συμμετέχοντες μαθητές και εκπαιδευτικοί είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε από τις 9:00 μέχρι τις 18:00 μια περιήγηση με ποδήλατο γύρω από τη λίμνη Velencei, απολαμβάνοντας μία υπέροχη αθλητική δράση στην φύση σε μια υπέροχη διαδρομή 30 χλμ.
Η Κυριακή 14/10/2018 περιείχε ένα παιχνίδι κυνηγιού κρυμμένου θησαυρού με παράλληλη ξενάγηση στη Βουδαπέστη σε διακρατικές ομάδες υπό την καθοδήγηση των Ούγγρων μαθητών.
Την Δευτέρα 15/10/2018 πραγματοποιήσαμε από τις 9:00 μέχρι τις 18:00 περιήγηση με ποδήλατο μέσα στην πόλη της Βουδαπέστης και κατά μήκος του Δούναβη σε μια υπέροχη συνολική διαδρομή 54 χλμ., που πραγματικά απόλαυσαν τόσο οι μαθητές όσο και οι καθηγητές όλων των σχολείων. Το μεσημέρι επισκεφτήκαμε την γραφική κωμόπολη Szentendre δοκιμάζοντας το περίφημο αυθεντικό ουγγρικό τηγανόψωμο που ονομάζεται lángos.


Την Τρίτη 16/10/2018 οι καθηγητές παρακολουθήσαμε από τις 9:00 ως τις 12:00 μαθήματα φυσικής αγωγής του Ουγγρικού σχολείου, ενώ αντίστοιχα οι μαθητές μας συμμετείχαν σε αυτά. Ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον Gergely Kiss, διάσημο Ούγγρο Ολυμπιονίκη αθλητή του water polo, ο οποίος μας τόνισε την σημασία του αθλητισμού για την καλή σωματική και ψυχική υγεία ενός ανθρώπου, παρουσιάζοντας τους σημαντικούς σταθμούς στην αθλητική του ζωή και τις θυσίες που πρέπει ένας νέος να κάνει αν θέλει να ασχοληθεί με ένα άθλημα επαγγελματικά.
Μετά το μεσημεριανό στο Ουγγρικό στο σχολείο, οι Ούγγροι μαθητές και καθηγητές μας παρουσίασαν για μία ώρα παραδοσιακά ουγγρικά παιχνίδια, όπως την μέτα. Αμέσως μετά οι μαθητές σε μικτές διακρατικές ομάδες προετοίμασαν μια παρουσίαση με φωτογραφίες και video από τις δραστηριότητες που είχαν όλες αυτές τις ημέρες. Παράλληλα οι καθηγητές συζητήσαμε για τις επόμενες δραστηριότητες που πρέπει να γίνουν τους επόμενους μήνες από κάθε σχολείο και καθορίστηκε η ημερομηνία της επόμενης συνάντησης που θα πραγματοποιηθεί στην πόλη Madonna της Λετονίας από τις 10 έως τις 16 Φεβρουαρίου 2019. Στη συνέχεια, σε μια υπέροχη τελετή λήξης οι μαθητές παρουσίασαν τις φωτογραφίες και τα video από τις δραστηριότητες του προγ/τος και έγινε η απονομή αναμνηστικών διπλωμάτων και πιστοποιητικών Europass σε όλους τους συμμετέχοντες. Ακολούθησε δείπνο για όλους στο χώρο του εστιατορίου του σχολείου με πίτσα που προετοίμασαν και έψησαν οι ίδιοι οι Ούγγροι μαθητές.
Την Τετάρτη 17/10/2018, οι Ούγγροι καθηγητές και μαθητές μας συνόδεψαν στο Αεροδρόμιο της Βουδαπέστης όπου έγινε ο αποχαιρετισμός σε κλίμα ευφορίας και συγκίνησης και δόθηκε το επόμενο ραντεβού για την συνάντηση στην Λετονία το Φλεβάρη του 2019.
Η διοργάνωση της συνάντησης στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία όχι μόνο σχετικά με τους συγκεκριμένους στόχους του προγράμματος, αλλά και στο πλαίσιο των αλληλεπιδράσεων των μαθητών/τριών των πέντε χωρών, ως πρακτική οικοδόμησης του πολιτισμού της συνεργασίας και του σεβασμού των ιδιαιτεροτήτων κάθε λαού. Όλοι οι εταίροι ευχαρίστησαν θερμά τις 3 καθηγήτριες Φυσικής Αγωγής του Ουγγρικού σχολείου για τη θερμή φιλοξενία και την άψογη διοργάνωση. Όλες οι δράσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο της συνάντησης προβλήθηκαν από μεγάλο μέρος των τοπικών ΜΜΕ, ηλεκτρονικών και έντυπων.
InTOUR
Το Erasmus+ πρόγ/μα inTOUR έχει διάρκεια 24 μήνες, από 01/10/2018 ως και 30/09/2018. Συμμετέχουν σχολεία από 3 χώρες (Ιταλία, Ελλάδα και Φινλανδία). Συντονιστής του προγ/τος είναι το Ιταλικό σχολείο της Ρώμης «IIS Luigi Einaudi» και εταίροι:
1. Το σχολείο μας, το 1o Γενικό Λύκειο Αιγίου
2. Το σχολείο OSAO, που βρίσκεται στην πόλη Oulu της Φινλανδίας,
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, ομάδες μαθητών από τις τρεις χώρες θα έχουν την ευκαιρία να συναντηθούν σε τρεις ανταλλαγές (στη Ρώμη, στο Oulu και στο Αίγιο) και να συνεργαστούν για να εμβαθύνουν επάνω στο θέμα της προσβασιμότητας (accessibility) και της ένταξης (inclusion) στον τουρισμό από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Θα μάθουν και θα εξασκηθούν στον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις διαφορετικές ικανότητες και τις ειδικές ανάγκες προσέγγισης της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, μέσω της προσέγγισης της έρευνας δράσης και της επίλυσης προβλημάτων. Θα αναπτύξουν επίσης ψηφιακές δεξιότητες για την παραγωγή κοινωνικής καινοτομίας.
Η 1η συνάντηση του προγ/τος πραγματοποιήθηκε στην Ρώμη 24-26 Οκτωβρίου 2018. Η γλώσσα εργασίας ήταν τα Αγγλικά. Σε αυτήν συμμετείχαν 1 εκπαιδευτικός από καθένα από τα 3 σχολεία. Το σχολείο μας εκπροσώπησε ο καθηγητής Πληροφορικής, Νικόλαος Διαμαντόπουλος.
Η εναρκτήρια συνάντηση ξεκίνησε στις 24 Οκτωβρίου 2018, το απόγευμα. Οι καθηγητές επισκέφθηκαν την Διευθύντρια και την Υποδιευθύντρια του σχολείου και παρουσίασαν το project στην γενική συνέλευση όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου. Στην συνέχεια, οι 3 εκπαιδευτικοί του προγ/τος μοιράστηκαν τις απόψεις τους σχετικά με:
– τις προσδοκίες από το έργο
– τα γενικά χαρακτηριστικά των σχολικών συστημάτων της Φινλανδίας, της Ελλάδας και της Ιταλίας, προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι διαφορές και οι ομοιότητες των εκπαιδευτικών διαδικασιών και πρακτικών,
– τις ημερομηνίες των συναντήσεων με τους μαθητές, ιδίως την επόμενη συνάντηση με τους μαθητές στη Ρώμη
– τα καταλληλότερα εργαλεία επικοινωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων.
Τα 3 σχολεία που συμμετέχουν στο έργο διαφέρουν πολύ μεταξύ τους, όσον αφορά τον προσανατολισμό και τα προγράμματα σπουδών. Ενώ το σχολείο OSAO είναι επαγγελματικό σχολείο με περίπου 10.000 σπουδαστές (με αρκετούς ενήλικες), το σχολείο μας έχει 350 μαθητές ηλικίας 16-19 ετών και είναι ένα γενικό σχολείο με έμφαση στις φυσικές επιστήμες, τα μαθηματικά, τις τεχνολογίες και τις ανθρωπιστικές σπουδές. Το Ιταλικό σχολείο έχει περίπου 1000 μαθητές ηλικίας 14-19 ετών και είναι ένα σχολείο επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης. Αυτές οι διαφορές είναι σημαντικές και πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την υλοποίηση του έργου και θεωρούνται επίσης ως δυνητικά θετικό στοιχείο για το έργο, ιδιαίτερα όσον αφορά τη συμπληρωματικότητα των εταίρων.
Όσον αφορά την επόμενη συνάντηση της Ρώμης, η καλύτερη περίοδος αποφασίστηκε ότι είναι από τις 25 Φεβρουαρίου έως τις 3 Μαρτίου 2019.
Σχετικά με την εσωτερική επικοινωνία, αποφασίστηκε η χρήση της πλατφόρμας ηλεκτρονικής αδελφοποίησης E-Twinning. Στα τέλη Νοεμβρίου του 2018, θα αποφασιστεί από κοινού για την εξωτερική επικοινωνία εάν είναι καλύτερο να δημιουργηθεί ένας νέος ιστότοπος ή αν θα χρησιμοποιηθεί η πλατφόρμα E-Twinning.
Κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας των δραστηριοτήτων (25 Οκτωβρίου 2018), οι συμμετέχοντες συζήτησαν λεπτομερέστερα:
– τα κριτήρια επιλογής για τους μαθητές και την προθεσμία επιλογής
– το ημερολόγιο δραστηριοτήτων του επόμενου workshop με μαθητές που θα γίνει στη Ρώμη
Όσον αφορά τα κριτήρια επιλογής, αυτά θα βασίζονται στα εξής:
– γλώσσα (Αγγλικά) και επικοινωνιακές δεξιότητες
– κίνητρο μαθητών (μέσω ερωτήσεων όπως: γιατί θέλετε να συμμετάσχετε στο έργο; ποια είναι η συμβολή που πιστεύετε ότι μπορείτε να συνεισφέρετε στο έργο;)
– προσωπική εμπειρία που σχετίζεται με τα θέματα του έργου (εθελοντικές δραστηριότητες, άτομα με ειδικές ανάγκες ή άτομα με ειδικές ανάγκες στην οικογένεια των μαθητών)
– προσωπική συνεισφορά (δημιουργία οπτικής, κειμενικής ή βίντεο συμβολής που θα εξηγεί τις ιδέες των μαθητών για τον προσβάσιμο τουρισμό)
Αυτή η προσωπική / δημιουργική συνεισφορά θα είναι μέρος της εργασίας που θα φέρουν οι μαθητές στο πρώτο εργαστήριο στην Ρώμη: θα παρουσιάσουν αυτήν την προσωπική τους εργασία κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας του εργαστηρίου, προκειμένου να αυτοσυστηθούν και να σπάσουν τον πάγο. Κάθε εθνική ομάδα μαθητών θα κληθεί επίσης να προβεί σε παρουσίαση στους μαθητές των άλλων χωρών σχετικά με τους κύριους τόπους πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς του γεωγραφικού τους πλαισίου.
Το πρώτο εργαστήριο που θα γίνει στη Ρώμη θα έχει ως στόχους να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές στο θέμα της ένταξης και της προσβασιμότητας σε χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς, υποστηρίζοντάς τους να ασχοληθούν ενεργά με την προοπτική πρόσβασης των ατόμων με αναπηρίες σε χώρους πολιτισμού. Οι εκπαιδευτικοί θα συνεργαστούν για τη δημιουργία ομάδων μαθητών, στις οποίες συμμετέχουν μαθητές και από τις 3 χώρες.
Οι δραστηριότητες θα έχουν 3 κύριους στόχους:
– πρώτος στόχος: να πραγματοποιηθούν συνεντεύξεις από τους μαθητές σε ΜΚΟ και ομάδες με διαφορετικές αναπηρίες, όσον αφορά την προσβασιμότητα και την εμπειρία τους με την ιδιότητα του πολίτη και του τουρίστα με ειδικές ανάγκες
– δεύτερος στόχος: οργάνωση, ανάλυση και παραγωγή υλικών που σχετίζονται με τις συνεντεύξεις (κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο, οπτικές αναπαραστάσεις)
– τρίτος στόχος: να πάνε οι μαθητές σε 1-2 τοποθεσίες πολιτιστικής κληρονομιάς για να συγκρίνουν τις ανάγκες που εκφράζουν οι πολίτες με τη συγκεκριμένη πραγματικότητα των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς.
Ο πρώτος και ο τρίτος στόχος θα πραγματοποιηθούν εκτός του σχολείου, ενώ ο δεύτερος στόχος θα πραγματοποιηθεί στα εργαστήρια του Ιταλικού σχολείου. Το Ιταλικό σχολείο θα είναι υπεύθυνο για τη διοργάνωση της συνάντησης με τις ΜΚΟ και άλλους οργανισμούς στη Ρώμη.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας ημέρας των δραστηριοτήτων (26 Οκτωβρίου 2018), οι εταίροι συζητήσαμε την φιλοξενία μαθητών κατά την διάρκεια των ανταλλαγών και τις δραστηριότητες επικοινωνίας και διάδοσης.
Όσον αφορά τη διαμονή κατά τη διάρκεια των ανταλλαγών μαθητών, οι Ιταλοί και οι Έλληνες μαθητές θα φιλοξενηθούν σε οικογένειες, ενώ οι Φιλανδοί μπορούν να φιλοξενήσουν τους μαθητές μόνο σε μικρά σπίτια σε κάμπινγκ κοντά στην πόλη, λόγω του γεγονότος ότι οι περισσότεροι μαθητές τους ηλικίας 17 και άνω ζουν μόνοι τους σε πολύ μικρά διαμερίσματα.
Όσον αφορά τις δραστηριότητες επικοινωνίας και διάδοσης, οι εταίροι αποφασίσαμε:
– να χρησιμοποιήσουμε την πλατφόρμα ηλεκτρονικής αδελφοποίησης E-Twinning για εσωτερική και ενδεχομένως εξωτερική επικοινωνία
– να ενισχύσουμε την επίσημη και την άτυπη επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και των οικογενειών τους
– να διοργανώσουμε έναν εσωτερικό διαγωνισμό για το λογότυπο του έργου προκειμένου να προωθήσουμε το έργο μεταξύ των μαθητών (η καθηγήτρια του Ιταλικού σχολείου θα ζητήσει από τους συναδέλφους της, εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Τέχνες και Γραφικά, να ετοιμάσουν την πρόσκληση για τα τρία σχολεία)
– να προσθέσουμε σχετικούς συνδέσμους στους ιστοτόπους των 3 σχολείων
– να προωθήσουμε το έργο μέσω των σχολικών ενημερωτικών δελτίων (ιδίως του Φινλανδικού σχολείου OSAO)
– να προωθήσουμε τοπικές εκδηλώσεις, ιδίως πριν από τις ανταλλαγές μαθητών-εργαστήρια (το Ιταλικό σχολείο σχεδιάζει να οργανώσει μια πρώτη συνάντηση με τους τοπικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένων των εκπροσώπων του δήμου της Ρώμης, στα τέλη Νοεμβρίου του 2018)
– να δημιουργήσουμε ή να ενισχύσουμε τοπικά δίκτυα σχετικά με το θέμα του έργου.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας μέρας, πραγματοποιήσαμε μια περιήγηση στο πανέμορφο κέντρο της πόλης της Ρώμης.