Η Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Αρχαίας Ολυμπίας κ. Βασιλοπούλου Βικτωρία και η εκπαιδευτικός Γαλλικής Γλώσσας κ. Δαγκλή Ευδοκία βρέθηκαν στην πόλη της Γρανάδας, στην Ισπανία, προκειμένου να παρακολουθήσουν σεμινάριο με τίτλο «Χρήση ΤΠΕ για την εκπαίδευση και ενσωμάτωση των μεταναστών και των προσφύγων» και να πιστοποιηθούν από έναν από τους αξιόλογους Ευρωπαϊκούς Εκπαιδευτικούς φορείς, πάροχο υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Πρόκειται για ένα από τα σεμινάρια που εκπαιδευτικοί του εν λόγω σχολείου θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ και του εγκεκριμένου από το ΙΚΥ σχεδίου ΚΑ1 με θέμα: «Προώθηση της καινοτομίας στην εκπαίδευση με τη χρήση των νέων τεχνολογικών και ενίσχυση των δεξιοτήτων στην ξένη γλώσσα με στόχο την ποιοτική εκπαίδευση: α) του γενικού μαθητικού πληθυσμού, β) των μαθητών με ειδικές ή μαθησιακές ανάγκες, γ) των μεταναστών».
Ο υπεύθυνος του προγράμματος κ. Ιωάννης Κουτσουνάς, εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής του σχολείου, αναλυτικά περιγράφει:
Οι εκπρόσωποι του σχολείου μας κατά την έναρξη του σεμιναρίου παρακολούθησαν την εισαγωγή στις έννοιες κοινότητα, κοινωνία, πολιτισμός, κουλτούρα, θρησκεία, διαφορετικότητα. Τους παρουσιάστηκε video με τίτλο “Baraca” και θέμα τις καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο ως ερέθισμα για σκέψεις και προβληματισμό. Επίσης κλήθηκαν να αναγνωρίσουν τις διαφορές και ομοιότητες μεταξύ «μεταναστών» και «προσφύγων» ενώ δημιούργησαν εργασία σε συνεργασία με τους άλλους ευρωπαίους εκπαιδευτικούς που παρακολουθούσαν το σεμινάριο με τίτλο «ICT for migrants and refugees” και συζήτησαν επί του θέματος σε διεθνική βάση.
Μετά τη λήξη της πρώτης ημέρας επιμόρφωσης ξεναγήθηκαν στην ιστορική αραβική συνοικία Alabayzin. Διατηρητέα, χαρακτηρισμένη ως μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς, η συνοικία αυτή είναι γεμάτη από σπίτια-φρούρια με εσωτερικές αυλές (Carmen), γραφικά και πανέμορφα λιθόστρωτα σοκάκια. Στην κορυφή του λόφου βρίσκεται ο Χριστιανικός ναός του Αγίου Νικολάου και δίπλα το μουσουλμανικό τέμενος. Η συνύπαρξη των δύο πολιτισμών εμφανέστατη. Η θέα στο αραβικό κάστρο Alhabra και στην Sierra Nevada κόβει την ανάσα. Σε όλη τη διάρκεια της ξενάγησης από την ξεναγό που ο φορέας εκπαίδευσης παρείχε, υπήρξε η δυνατότητα για πλήρη ενημέρωση όσον αφορά την ιστορία της Γρανάδας, τη συνύπαρξη διαφορετικών πολιτισμών, το πέρασμα από διαφορετικές κοινωνικές και πολιτισμικές κουλτούρες και τη διαμόρφωση της σημερινής σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης που διατηρεί με ένα μοναδικό τρόπο τη διαπολιτισμική της ταυτότητα.
Τη δεύτερη ημέρα συνεχίστηκε η εργασία για την εκμάθηση χρήσης ψηφιακών προγραμμάτων που καθιστούν ευκολότερη και αποτελεσματικότερη την διδασκαλία σε πρόσφυγες, μετανάστες και κατ’ επέκταση ατόμων με ιδιαιτερότητες. Έγινε επίσης θεωρητική προσέγγιση των πλεονεκτημάτων της χρήσης της νέας τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Στη συνέχεια έγινε επίδειξη του διδακτικού εργαλείου Prezi, η χρήση του οποίου δίνει την δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να σχεδιάσει δυναμικά την διδασκαλία του, δημιουργώντας πολυτροπικά κείμενα online.
Με το πέρας της επιμορφωτικής συνεδρίας της δεύτερης ημέρας είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το σχολικό συγκρότημα Cerillo de Maracena το οποίο περιλαμβάνει νηπιαγωγείο και δημοτικό και να παρακολουθήσουν μαθήμα Γεωγραφίας στην Ε’ τάξη με αποκλειστική χρήση της τεχνολογίας από Ισπανό συνάδελφό τους.
Την τρίτη ημέρα επισκέφτηκαν το κέντρο υποδοχής μεταναστών του Ερυθρού Σταυρού. Στο κέντρο αυτό, δυναμικότητας 15-20 ατόμων, φιλοξενούνται μετανάστες, κυρίως από χώρες τις Αφρικής (Σενεγάλη, Κογκό, Μπαγκλαντές κτλ). Το μέγιστο της παραμονής τους είναι τρεις μήνες. Τους παρέχεται στέγη, τροφή, ένδυση και στοιχειώδης εκπαίδευση. Επίσης μαθαίνουν να χρησιμοποιούν ψηφιακά προγράμματα που τους δίνουν την δυνατότητα να επικοινωνήσουν με την οικογένειά τους καθώς επίσης με τους αρμόδιους, για θέματα μεταναστών, φορείς. Ενημέρωση για την καθημερινότητά τους, για τον τρόπο και τις δυνατότητες που οι ίδιοι αναγνωρίζουν ότι παίρνουν μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας για την ενσωμάτωσή τους ή για τη διευκόλυνση της παραμονής τους στη χώρα και τις μετέπειτα επιλογές τους. Την ίδια ημέρα βίωσαν την ισπανική κουλτούρα αφού βρέθηκαν στο Παλάτι Alhabra. Πρόκειται για ανάκτορο και φρούριο των Μαυριτανών μοναρχών το οποίο καταλαμβάνει ένα λόφο στο νοτιοανατολικό όριο της Γρανάδας. Τουριστικό αξιοθέατο εξαιρετικής Ισλαμικής αρχιτεκτονικής. Μέσα στο Alhabra ανεγέρθηκε το Παλάτι του Καρόλου Ε’ από τον Κάρολο Κουίντο το 1527. Το 1984 το Αlhabra (μαζί με την Χενεραλίφε (Generalife) και το Albayzin) αναγνωρίστηκε ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς από την UNESCO, (Wikipedia). Ο χώρος του φρουρίου και των ανακτόρων, περιλαμβάνει απέραντους κήπους, τρεχούμενα νερά, σιντριβάνια. Κατακλύζεται από επισκέπτες από διάφορα μέρη του κόσμου οι οποίοι απολαμβάνουν ένα εξαιρετικό δείγμα αραβικής τέχνης που συμπορεύεται με το δυτικό τρόπο τέχνης και αρχιτεκτονικής.

Την επόμενη ημέρα έγινε εκτεταμένη γνωριμία και χρήση με εργαλεία νέες τεχνολογιών και τους μετανάστες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ όταν ολοκληρώθηκε η επιμόρφωση παρευρέθηκαν στο σχολικό συγκρότημα Ave Maria Casa Madre στην περιοχή Albayzin, το οποίο περιλαμβάνει νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο. Πρόκειται για σχολείο unique καθώς εκεί για πρώτη φορά ένας μοναχός, ο Padre Manjon, συνέλαβε την ιδέα του «ανοιχτού» σχολείου και του σχολείου των δραστηριοτήτων προκειμένου να εκπαιδεύσει παιδιά από φτωχές οικογένειες. To σχολείο είναι «μεικτό» δηλαδή ανήκει στην εκκλησία και το Κράτος. Το θρησκευτικό στοιχείο είναι εμφανές. Οι αυλές πεντακάθαρες και τα κτίρια καλοδιατηρημένα. Η τοποθεσία εξαιρετική. Στις όχθες του ποταμού Ντάρρο, απέναντι από το ανάκτορο Alhabra. Η αυλή, ένας καταπράσινος κήπος, γεμάτη από εργασίες των μαθητών και μηνύματα κατά του ρατσισμού. Το λυπηρό είναι ότι η διδασκαλία είναι μετωπική αλλά γίνεται χρήση υπολογιστών κυρίως από τους εκπαιδευτικούς. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι διατηρούνται τρεις «σπηλιές» όπου στο παρελθόν μαζευόταν οι μαθητές με τον μοναχό για να κάνουν μάθημα. Στο συγκεκριμένο σχολείο είχαν την ευκαιρία οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος να μιλήσουν με μια ομάδα φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου της Γρανάδας και με τον καθηγητή τους, και να μοιραστούν απόψεις.
Την επόμενη μέρα έγιναν δράσεις γνωριμίας και εξάσκησης σε διαδραστικά εργαλεία που καθιστούν την διδασκαλία πιο ελκυστική και αποτελεσματική για τους μαθητές: slideshare, Prezi, power point, kahoot. Αναφορά σχετικών ιστότοπων και περιήγηση σε αυτούς. Επίσης την ίδια μέρα παρακολούθησαν πρακτικό εργαστήριο (Workshop) με θέμα “Επίλυση προβλημάτων σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας”.
Τέλος την τελευταία ημέρα επιμόρφωσης όλοι οι συμμετέχοντες στο σεμινάριο παρουσίασαν εργασίες με χρήση διαδραστικών εργαλείων και αξιολογήθηκαν ενώ έκαναν και οι ίδιοι την αξιολόγηση του επιμορφωτικού σεμιναρίου.

Βιωσιμότητα-διάδοση και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων:
Η εμπειρία και τα μαθησιακά αποτελέσματα της κινητικότητας στη Γρανάδα, θα διαχυθούν τόσο στους μαθητές και στο εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου μας άλλα και σε όποιον άλλον ενδιαφέρεται εκτός σχολείου, με τους εξής τρόπους:
1) Με τη δημοσίευση στον τοπικό τύπο ενημερωτικού δελτίου σχετικού με την κινητικότητα.
2) Με την διοργάνωση παρουσιάσεων σε προσεχείς ημερομηνίες, που θα ανακοινωθούν, για τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς της Αρχαίας Ολυμπίας. Μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου στην οποία θα αναρτηθεί το υλικό από την κινητικότητα.
3) Με εφαρμογή και υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού σεναρίου με τη χρήση των μέσων που προσεγγίστηκαν στους μαθητές του σχολείου.
4) Με πιθανή συνεργασία με σχολεία υποδοχής μεταναστών και προσφύγων.
Προετοιμασία της επίσκεψης
• Ενημέρωση από το συνάδελφο κ. Κουτσουνά για το φορέα υποδοχής
• Προσωπική ενημέρωση των συμμετεχόντων για το πρόγραμμα του φορέα υποδοχής
• Μελέτη των δυνατοτήτων που παρέχονται στην εκπαίδευση μέσα από την χρήση νέων τεχνολογιών
Περιγραφή του χώρου διεξαγωγής του σεμιναρίου και του διδακτικού προσωπικού:
Το Movidea είναι ένας φορέας που ειδικεύεται στην οργάνωση και στο συντονισμό ευρωπαϊκών προγραμμάτων κινητικότητας και ειδικότερα στο πλαίσιο των προγραμμάτων του Erasmus+. Το πρόγραμμα έλαβε χώρα σε μία από τις αίθουσες ενός ισογείου κτηρίου, στο οποίο υπήρχαν τόσο τα γραφεία του φορέα όσο και οι αίθουσες διδασκαλίας καθώς και οι λοιποί βοηθητικοί χώροι. Ο κύκλος των μαθημάτων (courses) υλοποιήθηκε σε μία αίθουσα εξοπλισμένη με υπολογιστές, βιντεοπροβολέα και διαδραστικό πίνακα και υπήρχε η δυνατότητα χρήσης tablets. Υπήρχε ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο. Όσον αφορά την εκπαιδεύτρια, την κα Maria Morales, αυτή ήταν πτυχιούχος Πολιτικών Επιστημών και Ανθρωπολογίας, με ειδικές σπουδές στις νέες Τεχνολογίες, γεγονός που την έκανε ικανή να προσφέρει συνδυαστική εκπαίδευση με πολλαπλές σημειολογικές αναφορές. Η επικοινωνία μαζί της ήταν άριστη, δημιουργική και ευχάριστη.
Αντίκτυπος της δραστηριότητας:
Ο σκοπός και οι στόχοι που τέθηκαν από το συγκεκριμένο πρόγραμμα Erasmus+ διαμορφώθηκαν μετά την διαπίστωση των εκπαιδευτικών αναγκών του σχολείου μας στον τομέα τεχνολογίας και στην ανάγκη εκμάθησης και βελτίωσης της ξένης γλώσσας. Θεωρείται από την παρούσα αποστολή ότι οι εκπαιδευτικοί στόχοι του προγράμματος κάλυψαν το επίπεδο γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων ως ακολούθως:
1) ΓΝΩΣΕΙΣ: Οι εκπαιδευτικοί κατανόησαν τη σημασία της χρήσης των μέσων της Τεχνολογίας (ICT) στην εκπαίδευσης και στην ενσωμάτωση μεταναστών και προσφύγων αλλά και γενικότερα ατόμων με ειδικές ανάγκες στο πλαίσιο της συμεπρίληψης , όσο και του γενικού μαθητικού πληθυσμού.
2) ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ: Οι εκπαιδευτικοί απέκτησαν δεξιότητες είτε εμπλούτισαν ήδη υπάρχουσες σχετικές με την επιστήμη, την τεχνολογία, ψηφιακό γραμματισμό, την πολιτισμική γνώση και έκφραση, τον κοινωνικό μετασχηματισμό, την κοινωνική διαστρωμάτωση με την ένταξη προσφύγων και μεταναστών στο δυτικό τρόπο ζωής.
3) ΣΤΑΣΕΙΣ: Οι εκπαιδευτικοί επιβεβαίωσαν την ανάγκη για αλληλεγγύη, προσφορά, για κοινή αντιμετώπιση του προσφυγικού και μεταναστευτικού ζητήματος στην Ευρώπη και στον κόσμο, την αλλαγή νοοτροπίας των ξενοφοβικών και ρατσιστικών στάσεων συμπεριφοράς και των προκαταλήψεων. Απέκτησαν αυτοπεποίθηση στη χρήση web εργαλείων και τη θετική αυτή στάση θα τη μεταδώσουν στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του σχολείου μέσα από την διοργάνωση ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Ακόμη κατέστη σαφής η ανάγκη της συμπερίληψης και γενικώς της ένταξης των ανθρώπων στον κοινωνικο-πολιτιστικο-οικονομικό περιβάλλον όπου βρίσκονται, με στόχο την εξέλιξή τους στο πλαίσιο του σεβασμού της αξιοπρέπειας και της «ταυτότητάς» τους.
Παρατηρήσεις και προτάσεις:
Η κινητικότητα στη Γρανάδα της Ισπανίας, ήταν η δεύτερη από τις τρεις κινητικότητες που έχουν προγραμματιστεί στα πλαίσια της προσπάθειάς μας να καταστήσουμε το Σχολείο μας ανταγωνιστικό , σύγχρονο και αποτελεσματικό μέσα από τις ευκαιρίες που μας δίνει το πρόγραμμα Erasmus KA1. Θεωρούμε το σεμινάριο ιδιαίτερα επιτυχημένο λόγω της υψηλής ποιότητας υπηρεσιών που παρείχε ο εκπαιδευτικός φορέας Movidea mobility and training.