Αρχαίο Θέατρο

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ/ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΦΑΚΕΛΟ

«ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ»

 

Αφετηρία για τη δημιουργία του αυτού του φακέλου υπήρξε η αρχαιολογική εκπαιδευτική έκθεση του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας «Τι ταύτα προς Διόνυσον;» (1997-2012) και στη συνέχεια οι εκδόσεις δύο εκπαιδευτικών φακέλων στο πλαίσιο του Προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: «Αρχαίο Θέατρο – Η Τραγωδία (2003)» και «Αρχαίο Θέατρο – Η Κωμωδία» (2006).

Υπήρξε θερμή ανταπόκριση από την εκπαιδευτική κοινότητα για τα εκπαιδευτικά προγράμματα της έκθεσης αλλά και για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού και αυτό αποτέλεσε ισχυρό κίνητρο ώστε να σχεδιαστεί εξαρχής μια ανανεωμένη έκδοση για την ανάδειξη της ιστορίας και της διαχρονικής αξίας του αρχαίου θεάτρου που να απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς Π/θμιας και Δ/θμιας εκπαίδευσης. Στόχος είναι να αποτελέσει ένα πρόσφορο μέσο για τη διδασκαλία του αρχαίου θεάτρου όχι μόνον μέσα από τη μελέτη της δραματικής ποίησης αλλά και από την ερμηνεία των υλικών τεκμηρίων με τη βοήθεια της επιστήμης της αρχαιολογίας.

Τα εκπαιδευτικά έντυπα καλύπτουν διαφορετικές πτυχές του αρχαίου θεάτρου όπως:

η γέννηση και η ακμή του στη δημοκρατική Αθήνα της κλασικής εποχής (Από τη διονυσιακή λατρεία στη θεατρική πράξη),

η διαμόρφωση και η εξέλιξη του θεατρικού οικοδομήματος στην αρχαιότητα (Από το ξύλο στην πέτρα),

η προετοιμασία και ο εξοπλισμός μιας παράστασης στα αρχαία χρόνια (24 γράμματα για μια θεατρική παράσταση της αρχαιότητας),

η εξάπλωση των θεάτρων και ωδείων στον αρχαίο κόσμο (Ένα ταξίδι σε αρχαία θέατρα και ωδεία του κόσμου),

η αναβίωση του αρχαίου δράματος (Ματιές στην αναβίωση του αρχαίου δράματος στη νεότερη Ελλάδα).

Ένα μέρος του εκπαιδευτικού υλικού προσφέρεται σε έντυπη μορφή ενώ το σύνολό του περιλαμβάνεται στο CD που κρατάτε στα χέρια σας.

Η σειρά εντύπων Ακολούθησέ με… σχεδιάστηκε ώστε να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς και μαθητές ως «πυξίδα» για μια δημιουργική και απολαυστική  επίσκεψη σε επιλεγμένα αρχαία θέατρα και ωδεία της επικράτειας αλλά και ως «εργαλείο» για τη γνωριμία των μαθητών με την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά κάθε περιοχής.

Επιπλέον για τους μαθητές σχεδιάστηκαν έντυπα διαφορετικού ύφους, προσαρμοσμένα σε διαφορετικές ηλικίες. Ξεκινώντας με το παραμύθι του ηθοποιού Ευτύχιου για παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας (Παίζοντας στο αρχαίο θέατρο: οι ευτυχίες του Ευτύχιου), συνεχίζουμε στον κόσμο των Ορνίθων του Αριστοφάνη (Νεφελοκοκκυγία), για μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου και φτάνουμε στο «δύσκολο» κοινό των  εφήβων με μια ιστορία μυστηρίου σε κόμικ (Αριστοκλής, ένας υπηρέτης του Διονύσου).

Η αξιοποίηση του συνόλου των εντύπων μπορεί να γίνει είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά με σκοπό τη διαθεματική προσέγγιση. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η διδασκαλία των Ορνίθων σε τρία επίπεδα: ποιητικός λόγος (Νεφελοκοκκυγία),  υλικά τεκμήρια και βιωματική γνώση (Με οδηγό τα πουλιά) και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση (Ορνιθοϊστορίες).

Τέλος η θεματική της αναβίωσης του αρχαίου δράματος καλύπτεται από τρία έντυπα: Ματιές στην αναβίωση του αρχαίου δράματος στη νεότερη Ελλάδα, Σκέψεις και Δοκιμές του Γιάννη Τσαρούχη για την όψη του αρχαίου δράματος και ο Γιάννης Τσαρούχης στον κόσμο του θεάτρου. Στο σύνολό τους προσφέρονται ως συμπληρωματικά εργαλεία για τη διδασκαλία της νεότερης ελληνικής ιστορίας και τέχνης.

Τρόποι διαχείρισης του εκπαιδευτικού φακέλου περιλαμβάνονται στο έντυπο Σχεδιάζοντας ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το αρχαίο θέατρο,  το οποίο στοχεύει στην αξιοποίηση της θεωρητικής γνώσης (προετοιμασία στη σχολική τάξη) αλλά και της βιωματικής εμπειρίας με την επίσκεψη σε ένα μουσείο ή έναν αρχαιολογικό χώρο (προτάσεις εκπαιδευτικών περιπάτων, φύλλα εργασίας κλπ.).

Ελπίζουμε το ταξίδι αυτό στον μαγευτικό κόσμο του θεάτρου και την μακραίωνη ιστορία του να εξελιχθεί σε μια δημιουργική διαδρομή για τους εκπαιδευτικούς και μια απολαυστική εμπειρία για τους μαθητές, με κύριο στόχο την ενεργητική και βιωματική γνώση αλλά και την ευαισθητοποίησή τους στην προστασία της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Για περισσότερο υλικό πατήστε ΕΔΩ