Συνεχίζει την πορεία του το «SO-PR-A» Erasmus+ ΚΑ2 του ΓΕΛ Βαρθολομιού

11

Το καινοτόμο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Το δίλημμα των εφήβων: Φιλο-κοινωνική ή Μη κοινωνική συμπεριφορά» (The teenager’s dilemma: Pro-social or A-social behavior, στο εξής SO-PR-A) υλοποιείται στο πλαίσιο των προγραμμάτων Erasmus+, με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και αποτελεί σύμπραξη πέντε σχολείων και τριών Πανεπιστημίων από συνολικά 4 ευρωπαϊκές χώρες. Το πρόγραμμα συντονίζει το ITT G. Marconi, δημόσιο λύκειο τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης με έδρα την Πάδοβα και στη σύμπραξη συμμετέχουν ως εταίροι: το IS “Newton – Pertini”, δημόσιο λύκειο τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης με έδρα το Camposapiero, το Γενικό Λύκειο Βαρθολομιού, το 6ο ΕΠΑΛ Πάτρας, το Sociatia Prietenii Colegiului National Ion Neculce, δημόσιο γενικό λύκειο με έδρα το Βουκουρέστι, το Πανεπιστήμιο Πατρών (τμήμα Π.Τ.Δ.Ε.), το Πανεπιστήμιο της Πάδοβα και το Πανεπιστήμιο του Cadiz στην Ισπανία.

Στόχος του διετούς αυτού υπερεθνικού προγράμματος είναι να βοηθηθούν οι έφηβοι μαθητές να αναπτύξουν τις δεξιότητες εκείνες που θα τους επιτρέπουν να ανιχνεύσουν και να καταπολεμήσουν τις άμεσες και έμμεσες μορφές κοινωνικού αποκλεισμού στο σχολικό τους περιβάλλον, προκειμένου να υιοθετήσουν μια φιλο-κοινωνική συμπεριφορά απέναντι στον Άλλο. Όπως αναφέρει κι η κ. Αννίτα Λάκκα, φιλόλογος, συντονίστρια του προγράμματος στο Γενικό Λύκειο Βαρθολομιού «Οι σύγχρονοι έφηβοι καλούνται να ενταχθούν σε ένα παγκοσμιοποιημένο πολυπολιτισμικό περιβάλλον, γεγονός που τους φέρνει ήδη, και στο μέλλον ακόμη περισσότερο, αντιμέτωπους με πολλές προκλήσεις. Το σχολείο οφείλει να τους εξοπλίσει με όλες εκείνες τις δεξιότητες που θα τους καταστήσουν ικανούς όχι απλά να επιβιώνουν, αλλά να διαβιώνουν και να συμβιώνουν αρμονικά. Κάτι τέτοιο δε θα είναι εφικτό παρά μόνο αν καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση, αποδεχθούν την ετερότητα, αποκτήσουν αυτοεκτίμηση, αυτονομία και δεξιότητες αυτορρύθμισης.» Ο διευθυντής του Λυκείου, κ. Αθανάσιος Δεληπάλλας, συμπληρώνει: «Είναι η πρώτη φορά που το σχολείο μας συμμετέχει σε ένα τέτοιο ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Φιλοδοξούμε, μέσα από τις διαδικασίες αυτές, να δώσουμε στο σχολείο μας τη δυνατότητα να αποκτήσει μια ευρωπαϊκή ταυτότητα και στους μαθητές τη δυνατότητα να συνειδητοποιήσουν ότι είναι ταυτόχρονα και πολίτες του κόσμου».

Ακολουθεί μία σύντομη παρουσίαση του προγράμματος:

Πλούσιο υλικό και λεπτομέρειες από τις δράσεις και τις εμπειρίες μαθητών και εκπαιδευτικών μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του σχολείου.
Το Γενικό Λύκειο Βαρθολομιού στην Πάδοβα
Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες της πρώτης, μικρής διάρκειας ανταλλαγής ομάδων μαθητών/τριών του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο «Το δίλημμα των εφήβων: Φιλο-κοινωνική ή Μη κοινωνική συμπεριφορά», που έλαβε χώρα στην Πάδοβα της Ιταλίας το διάστημα 25/2 έως 1/3 και στο οποίο η Περιφερειακή Ενότητα Ηλείας εκπροσωπήθηκε από το Γενικό Λύκειο Βαρθολομιού.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορά σε στρατηγική σχέση για τη σχολική εκπαίδευση με οριζόντια προτεραιότητα τον κοινωνικό αποκλεισμό. Η αντιμετώπιση του ζητήματος της ένταξης και αποκλεισμού είναι ένας από τους βασικούς στόχους του Ευρωπαϊκού Στρατηγικού Πλαισίου για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση (i 2020). Με δεδομένη τη μακροπρόθεσμη οικονομική και προσφυγική κρίση και τη συχνότητα των τρομοκρατικών επιθέσεων,η καταπολέμηση του αποκλεισμού είναι εκ των ων ουκ άνευ για την κοινωνική συνοχή της Ευρώπης. Το πρόγραμμα αυτό αντιμετωπίζει το θέμα της ένταξης-αποκλεισμού υπό το πρίσμα της φιλο-κοινωνικής και αντι-κοινωνικής συμπεριφοράς. Ιδίως μέσα από καινοτόμες και ολοκληρωμένες προσεγγίσεις προωθεί την κυριότητα των κοινών αξιών, όπως η ισότητα, συμπεριλαμβανομένης της ισότητας των φύλων, της μη διάκρισης και της κοινωνικής ένταξης και τις εντάσσει σε μια γενικότερη θεωρητική υπεύθυνης και φιλο-κοινωνικής διαδικασίας λήψης αποφάσεων.
Στο πλαίσιο της πρώτης αυτής μαθητικής ανταλλαγής, 10 μαθητές και μαθήτριες του Γενικού Λυκείου Βαρθολομιού συνοδευόμενοι από τον Διευθυντή του σχολείου, κ. Αθανάσιο Δεληπάλλα, και την υπεύθυνη του προγράμματος, φιλόλογο, κ. Αννίτα Λάκκα, επισκέφτηκαν την έδρα του σχολείου-συντονιστή, του ITT Marconi, την Πάδοβα. Τόσο οι μαθητές/τριες όσο και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε δράσεις συντονιζόμενες από το Πανεπιστήμιο της Πάδοβας. Ταυτόχρονα είχαν τη δυνατότητα να γνωριστούν με τους/τις μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς των υπόλοιπων σχολείων/εταίρων, να ανταλλάξουν εμπειρίες και καλές πρακτικές από τη σχολική τους ζωή, να παρουσιάσουν τις δράσεις που ως τώρα έχουν υλοποιήσει στα σχολεία τους στο πλαίσιο του προγράμματος. Ταυτόχρονα, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν και να ξεναγηθούν στην Πάδοβα, τη Βενετία και τη Βερόνα.
«Ήταν αναμφισβήτητα μια εβδομάδα γεμάτη δράσεις και συγκινήσεις που άφησε στους συμμετέχοντες τις καλύτερες εντυπώσεις και αναμνήσεις», δήλωσε η υπεύθυνη εκπαιδευτικός, κ. Αννίτα Λάκκα, και πρόσθεσε ότι «αναμένουμε με ανυπομονησία την επόμενη μετακίνησή μας, αυτή τη φορά στο Βουκουρέστι, για να συσφίξουμε ακόμη περισσότερο τις σχέσεις μας και να διαχύσουμε τα αποτελέσματα των δράσεών μας αναφορικά με τον κοινωνικό αποκλεισμό».
Το Γενικό Λύκειο Βαρθολομιού στο Βουκουρέστι
Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες της δεύτερης, μικρής διάρκειας ανταλλαγής ομάδων μαθητών/τριών του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ201 με τίτλο «Το δίλημμα των εφήβων: Φιλο-κοινωνική ή Μη κοινωνική συμπεριφορά», που έλαβε χώρα στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας το διάστημα 8/4 έως 12/4, στις οποίες συμμετείχε το Γενικό Λύκειο Βαρθολομιού. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορά σε στρατηγική σχέση για τη σχολική εκπαίδευση με οριζόντια προτεραιότητα τον κοινωνικό αποκλεισμό. Η αντιμετώπιση του ζητήματος της ένταξης και αποκλεισμού είναι ένας από τους βασικούς στόχους του Ευρωπαϊκού Στρατηγικού Πλαισίου για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση (i 2020). Με δεδομένη τη μακροπρόθεσμη οικονομική και προσφυγική κρίση και τη συχνότητα των τρομοκρατικών επιθέσεων,η καταπολέμηση του αποκλεισμού είναι εκ των ων ουκ άνευ για την κοινωνική συνοχή της Ευρώπης. Το πρόγραμμα αυτό αντιμετωπίζει το θέμα της ένταξης-αποκλεισμού υπό το πρίσμα της φιλο-κοινωνικής και αντι-κοινωνικής συμπεριφοράς. Ιδίως μέσα από καινοτόμες και ολοκληρωμένες προσεγγίσεις προωθεί την κυριότητα των κοινών αξιών, όπως η ισότητα, συμπεριλαμβανομένης της ισότητας των φύλων, της μη διάκρισης και της κοινωνικής ένταξης και τις εντάσσει σε μια γενικότερη θεωρητική υπεύθυνης και φιλοκοινωνικής διαδικασίας λήψης αποφάσεων. Στο πλαίσιο της δεύτερης αυτής μαθητικής ανταλλαγής (η πρώτη έλαβε χώρα στην Πάδοβα της Ιταλίας το διάστημα 25/2 έως 1/3), 6 μαθητές και μαθήτριες του Γενικού Λυκείου Βαρθολομιού συνοδευόμενοι/ες από τον Διευθυντή του σχολείου, κ. Αθανάσιο Δεληπάλλα, και την υπεύθυνη του προγράμματος, φιλόλογο, κ. Αννίτα Λάκκα, επισκέφτηκαν την έδρα του σχολείου-εταίρου, του Collegiului National Ion Neculce, στο Βουκουρέστι. Τόσο οι μαθητές/τριες όσο και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε δράσεις συντονιζόμενες από το σχολείο φιλοξενίας. Ταυτόχρονα είχαν τη δυνατότητα να γνωριστούν με τους/τις μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς των υπόλοιπων σχολείων/εταίρων, να ανταλλάξουν εμπειρίες και καλές πρακτικές από τη σχολική τους ζωή, να παρουσιάσουν τις δράσεις που ως τώρα έχουν υλοποιήσει στα σχολεία τους στο πλαίσιο του προγράμματος καθώς και υλικό που είχαν ετοιμάσει αναφορικά με τις παραδόσεις του τόπου τους. Επιπροσθέτως, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν και να ξεναγηθούν στο Βουκουρέστι, στο Δημαρχείο του 1ου τομέα της πόλης, στο Village Museum και την παλιά πόλη, στο Brasov και στο Bran, όπου επισκέφτηκαν το ομώνυμο κάστρο, καθώς και στη Σόφια, ενδιάμεσο σταθμό του οδικού τους ταξιδιού.
«Το ταξίδι αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα, μεταξύ άλλων, να γνωρίσουμε από κοντά τον πολιτισμό και τον τρόπο ζωής δύο γειτονικών, βαλκανικών χωρών, με τις οποίες μας ενώνουν κοινοί δεσμοί. Οι δράσεις του προγράμματος στο σχολείο μας συνεχίζονται και θα εντατικοποιηθούν τη νέα σχολική χρονιά, οπότε θα εστιάσουμε στις επιμέρους μορφές κοινωνικού αποκλεισμού υπό την καθοδήγηση των Πανεπιστημίων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα», δήλωσε η υπεύθυνη του προγράμματος, κ. Αννίτα Λάκκα.

Σαρλή Έλενα
Προωθήτρια Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων ΠΔΕ Δυτικής Ελλάδας