Στη χώρα των Βικινγκς…οι εκπαιδευτικοί του 46ου Δημοτικού Σχολείου με το Erasmus+

97

Στην χώρα των Βίκινγκς, την πανέμορφη Νορβηγία, υλοποιήθηκε η δεύτερη κινητικότητα του προγράμματος Erasmus+ KA1 (2018-1-EL01-KA101-046718) του 46ου Δημοτικού Σχολείου που ως έργο έχει τίτλο: «Ανοίγουμε φτερά στον ψηφιακό ουρανό και αγκαλιάζουμε όλο τον κόσμο». Οι εκπαιδευτικοί Γκοτσοπούλου Μαρία, Αμπλά Μαρία και Τσέλος Παναγιώτης πήραν μέρος στη συγκεκριμένη κινητικότητα που περιλάμβανε επιτόπια παρακολούθηση (jobshadowing) στο Σχολείο Verket Skole.

Η κινητικότητα υλοποιήθηκε από 6 έως 11 Μαΐου 2019 στην πόλη Moss η οποία βρίσκεται στο νότιο άκρο της Νορβηγίας και απέχει από την πρωτεύουσα της Νορβηγίας το Όσλο περίπου 60 χιλιόμετρα. Έχει 32.000 κατοίκους και είναι παραδοσιακά μια πόλη της εργατικής τάξης σε μια γεωργική κομητεία. Το Verket Skole είναι Δημόσιο Σχολείο και ιδρύθηκε το 1998. Έχει 560 μαθητές και οι ηλικίες τους είναι από 6-16 ετών. Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται σε τρία επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο περιλαμβάνει 1η, 2η, 3η και 4η τάξη. Το δεύτερο επίπεδο περιλαμβάνει 5η, 6η και 7η τάξη και το τρίτο επίπεδο την 8η, 9η και 10η τάξη. Κάθε βδομάδα στο πρώτο επίπεδο διδάσκονται 23 μαθήματα, στο δεύτερο επίπεδο 25 μαθήματα και στο τρίτο επίπεδο 28 μαθήματα. To 23% των μαθητών του Σχολείου είναι δίγλωσσοι και είναι μετανάστες και πρόσφυγες. Όλοι οι μαθητές, ανεξάρτητα από κουλτούρα, εθνότητα, φυλή και θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι πλήρως ενσωματωμένοι στη σχολική τάξη και στην σχολική κοινότητα. Στο Verket Skole εργάζονται 75 υπάλληλοι (51 εκπαιδευτικοί, 12 βοηθοί, 1 κοινωνική λειτουργός, 1 γραμματέας, 1 σχολική νοσοκόμα, 5 επικεφαλείς τμημάτων, 4 υπεύθυνοι για την καθαριότητα, 1 γραμματέας και ο Διευθυντής). Η λειτουργία του Σχολείου ξεκινά στις 8.00 π.μ. και τελειώνει στις 3.00 μ.μ.

 

Στο επίπεδο του Δημοτικού οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν 26 μαθήματα τη βδομάδα και στο επίπεδο του Γυμνασίου 24 μαθήματα τη βδομάδα. Οι εκπαιδευτικοί που είναι 58 και 60 ετών διδάσκουν 6-12% λιγότερο από τους υπόλοιπους. Στο επίπεδο του Δημοτικού Σχολείου διδάσκονται τα μαθήματα: Νορβηγική γλώσσα, Αγγλικά, μαθηματικά, θρησκευτικά, μουσική, επιστήμη, κοινωνικές επιστήμες, τέχνες και χειροτεχνήματα. Για το μάθημα της γυμναστικής το Verket Skole διαθέτει κλειστό γυμναστήριο με γήπεδο μπάσκετ και όργανα γυμναστικής. Στο ίδιο μάθημα συμπεριλαμβάνεται και εκμάθηση κολύμβησης σε κλειστό κολυμβητήριο που βρίσκεται κοντά στο Σχολείο. Παρακολουθήσαμε μάθημα κολύμβησης μαζί με τους μαθητές αφού ήταν μέρος του προγράμματός μας.

  Μάλιστα το Σχολείο μας παρείχε τη δυνατότητα να πάρουμε μέρος και εμείς στο μάθημα κολύμβησης, ευκαιρία την οποία αξιοποιήσαμε. Το μάθημα της μουσικής γίνεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Ο μαθητής μπορεί να έρθει σε επαφή με μεγάλη ποικιλία υλικών που παράγουν ήχους. Υπάρχει το μουσικό όργανο της κιθάρας για κάθε μαθητή και το μάθημα περιλαμβάνει εκμάθηση οργάνου, κίνηση, ρυθμό, τραγούδι, χορό. Το μάθημα art and crafts (εικαστικών) γίνεται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους-εργαστήρια. Εκεί οι μαθητές κατασκευάζουν έργα με την καθοδήγηση ειδικών εκπαιδευτικών. Χρησιμοποιούν τον πηλό, το ξύλο, το φελιζόλ, το χαρτί, το σύρμα και κάνουν εξαιρετικές δημιουργίες. Στην πράξη αυτές οι δραστηριότητες συνδέουν το μάθημα με την επιχειρηματικότητα και την αγορά εργασίας αφού βοηθούν και διευκολύνουν τους μαθητές να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντά τους και τις κλίσεις τους. Καθημερινά στη διδασκαλία κάθε μαθητής έχει τη δική του ηλεκτρονική συσκευή και τη χρησιμοποιεί σε κάθε μάθημα ανάλογα με τις ανάγκες. Δεν υπάρχει εργαστήριο πληροφορικής αφού η χρήση του iPad και το Laptop γίνεται σε όλα τα μαθήματα. Οι μικρότερες ηλικίες χρησιμοποιούν iPad και οι μεγαλύτερες Laptop. Το Υπουργείο που είναι υπεύθυνο για την εκπαίδευση προμηθεύει σε κάθε μαθητή το iPad ή το Laptop.

Οι τάξεις επικοινωνούν μεταξύ τους, οι πόρτες είναι διάφανες με τζάμια και στις ώρες διδασκαλίας είναι ανοιχτές. Μας εντυπωσίασε η υποδειγματική ησυχία που επικρατεί στην ώρα της διδασκαλίας. Για τους μαθητές ειδικής αγωγής υπάρχουν εκπαιδευτικοί που δουλεύουν μαζί τους σε ατομικό επίπεδο. Υπάρχουν όμως και δραστηριότητες που οι συγκεκριμένοι μαθητές τις υλοποιούν μέσα στην τάξη. Σε αυτή την περίπτωση οι ειδικοί εκπαιδευτικοί βρίσκονται μαζί τους και τους βοηθούν. Οι μαθητές στα χρονικά πλαίσια των διαλειμμάτων παίζουν στους εξωτερικούς χώρους του Σχολείου με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες (βροχή, χιόνι, πάγο). Παρακολουθήσαμε διδασκαλίες station teaching. Η διδασκαλία του σταθμού είναι μια μέθοδος ή μάλλον ένας τρόπος για τη διοργάνωση της διδασκαλίας για τους νεώτερους μαθητές. Οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε ομάδες, τέσσερις-πέντε ομάδες, και περνούν το χρόνο τους σε έναν σταθμό στην τάξη που εργάζεται με ένα θέμα. Αυτός ο σταθμός στελεχώνεται από καθηγητή ή βοηθό καθηγητή, ο οποίος είναι σε θέση να επικεντρωθεί σε αυτή τη μικρή ομάδα παιδιών για περίοδο 15-20 λεπτών. Μετά από αυτή την περίοδο, η ομάδα μετακινείται σε διαφορετικό σταθμό με διαφορετική δραστηριότητα. Συνήθως υπάρχουν τέσσερις ή πέντε σταθμοί και η κύρια έννοια του όλου πράγματος είναι οι καθηγητές να καθίσουν και να διαβάσουν με έναν μαθητή τη φορά σε έναν από τους σταθμούς. Αυτό δίνει στον εκπαιδευτικό την ευκαιρία να έχει μια ατομική προσέγγιση στο έργο γραμματισμού. Συχνά οργανώνονται εκδηλώσεις εκτός Σχολείου σε συνεργασία με ομάδες, εθελοντές και τοπικούς φορείς. Είχαμε, βάσει του πρόγραμμά μας, την ευκαιρία να πάρουμε μέρος σε πρόγραμμα πεζοπορίας σε δάσος κοντά στο Moss. Σ΄ αυτό το πρόγραμμα πήραν μέρος 700 περίπου μαθητές από 3 Σχολεία της πόλης Moss. Η συγκεκριμένη δράση περιλάμβανε πεζοπορία 10 χιλιομέτρων μέσα σε πανέμορφο δάσος και πολλές δραστηριότητες και παιχνίδια. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να κάνουν κανό σε πανέμορφη λίμνη και να παίξουν πολλά παιχνίδια σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους του δάσους. Η επιτυχία της δράσης οφείλεται στην άριστη οργάνωσή της. Σε όλη τη διαδρομή υπήρχαν εθελοντές ασφάλειας με εκπαιδευμένα σκυλιά και νοσοκόμοι για παροχή ιατρικής βοήθειας.

Στη λίμνη που οι μαθητές έκαναν κανό υπήρχαν σκάφη με εξειδικευμένο προσωπικό ασφάλειας για άμεση επέμβαση και βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης. Στο εσωτερικό του Σχολείου ειδικά διαμορφωμένοι χώροι με τραπέζια πινκ πονκ και άλλα παιχνίδια διατίθενται για ξεκούραση και χαλάρωση των μαθητών. Από 10:30 π.μ. μέχρι 11:15 π.μ. σταματούν όλες οι δραστηριότητες και μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό έχουν το γεύμα τους σε ειδικά οργανωμένες αίθουσες-τραπεζαρίες. Την Τετάρτη 8 Μαΐου 2019 και ώρα 8.00 π.μ. μέχρι 8.45 π.μ. η ελληνική ομάδα εκπαιδευτικών έκανε παρουσιάσεις σε όλο το σύλλογο του Verket Skole. Ο εκπαιδευτικός Παναγιώτης Τσέλος παρουσίασε την πόλη της Πάτρας και τα σημαντικότερα αξιοθέατα που έχει. Η παρουσίαση περιλάμβανε σχετικό βίντεο που είχε δημιουργήσει η παιδαγωγική ομάδα Erasmus του Σχολείου. Η εκπαιδευτικός Αμπλά Μαρία έκανε παρουσίαση με θέμα « το 46ο Δημοτικό Σχολείο σήμερα». Τέλος η εκπαιδευτικός Γκοτσοπούλου Μαρία παρουσίασε το ελληνικό εκπαιδευτικό Σύστημα και πώς η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια. Στο Verket Skole δεν μας εντυπωσίασαν μόνο οι υποδομές και η άρτια οργάνωση του Σχολείου. Θα μας μείνει αξέχαστη εμπειρία η ευγένεια, ο επαγγελματισμός και η προθυμία του προσωπικού να μας βοηθήσουν και να μας εξηγήσουν. Όμως δύσκολα θα ξεχάσουμε τη βοήθεια, στάση, εξυπηρέτηση και φιλοξενία του Διευθυντή του Verket Skole Håkon Sæetrang. Σε ό,τι χρειαστήκαμε ήταν δίπλα μας. Τον ευχαριστούμε θερμά για τα τόσα πολλά που μας παρείχε σε όλη τη διάρκεια της παραμονής μας στην όμορφη Νορβηγία. Κερδίσαμε πολλές εμπειρίες οι οποίες θα μας βοηθήσουν να εμπλουτίσουμε το έργο μας και να γίνουμε καλύτεροι και ως δάσκαλοι και ως άνθρωποι.

Τέλος ευχαριστούμε πολύ την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ΙΚΥ, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας και τη Διεύθυνση Α/θμιας Αχαΐας για τη δυνατότητα που μας παρέχει μέσα από τις κινητικότητες των έργων του Erasmus+ να ανοίγουμε ορίζοντες, να ερχόμαστε σε επαφή με νέες κουλτούρες, να μαθαίνουμε νέες διδακτικές προσεγγίσεις και να εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με πολύτιμες εμπειρίες από ευρωπαϊκά Σχολεία. Τα οφέλη είναι ποικίλα και πολλά με βασικό στόχο τον αντίκτυπο στο μαθητή, στη σχολική κοινότητα και την κοινωνία ευρύτερα.

Σαρλή Έλενα

Προωθήτρια Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων ΠΔΕ Δυτικής Ελλάδας